Hva skal du gjøre ved et strømbrudd?

Følg vår sjekkliste for å avklare situasjonen

En høyspentmast som ligger på bakken

1. Sjekk strømbruddskartet
Sjekk vårt strømbruddskart for å se om vi har en registrert strømbrudd i ditt område. Hvis området ditt er registrert i kartet trenger du ikke foreta deg noe. Da er våre dyktige kolleger allerede på saken. Hvis du ikke finner en strømstans registrert i ditt område, gå til neste steg.

2. Sjekk eget sikringsskap
Sjekk dine egne sikringer, jordfeilbryter og spenningsvern etter feil. Dette kan hjelpe deg å avdekke eventuelle problemer i ditt elektriske anlegg. Hvis alt virker å være i orden, gå videre til neste steg.

3. Sjekk om naboene dine har strøm
Sjekk om naboene dine også har mistet strømmen. Dette er viktig informasjon for oss når du følger neste steg.

4. Kontakt Tensio
Kontakt oss på vårt døgnåpne feilmeldingsnummer, som er 74121500. Kontakt alltid Tensio før du kontakter en elektriker. Dersom du kontakter en elektriker først, og feilen viser seg å være hos oss, må du dekke elektrikerens kostnad.

5. Er strømmen tilbake?
Hvis du ikke finner strømbruddet i pågåendefanen i strømbruddskartet og det har flyttet seg til avsluttede, mener vi at alle kundene har fått tilbake strømmen. Hvis dette ikke stemmer, ta kontakt med oss på telefon 74121500.

Hva kan være årsaken til et strømbrudd?

Graveskader, feil på våre komponenter i strømnettet, mye snø, isdannelse, lynnedslag, kraftig vind og trær som faller på strømlinjene er de vanligste årsaker til strømbrudd.

Tips ved strømbrudd

Bli varslet ved strømbrudd

Dersom vi har registrert ditt mobilnummer, vil du automatisk bli varslet når strømmen går. Vi sender ut varsel ved planlagte strømbrudd og normalt sett ved uventede strømbrudd.

Planlagte strømbrudd varsles normalt to virkedager før.

Du må selv sørge for at du er registrert med riktig telefonnummer. Du må kontakte ditt strømsalgsselskap for å oppdatere dine kundeopplysninger. Etter at strømsalgsselskapet har gjort endringene, blir disse automatisk oppdatert hos oss.

Utstyr som ikke fungerer etter et strømbrudd

Elektrisk utstyr skal tåle et strømbrudd, og det vil som regel fungere igjen etter en restart. Dersom ikke dette fungerer kan du sjekke om noen av sikringene eller jordfeilbryteren i sikringsskapet er utløst.

Hvis utstyret fortsatt ikke fungerer, ta kontakt med ditt forsikringsselskap.

Feil med gatelys

Du må ta kontakt med kommunen eller Veisentralen dersom det er feil eller problemer med gatelys.

Akutte feil

Eksempler på akutte feil:

  • Strømskap eller strømstasjon som står åpen
  • Trær som ligger over en strømledning
  • Strømledninger som ligger på bakken
  • Strømledninger som henger lavt på grunn av snø og is
  • Gnister, røyk eller smell fra strømanlegg

Kontakt oss dersom du ser en akutt feil på vår døgnåpene telefon: 741 21 500

Fant du det du lette etter?